Everyone is a
changemaker
but who will act?

Goodday voor de changemakers! Verandering zet te alle tijden aan tot nieuwe inzichten en oplossingen. Juist vandaag hebben we mensen en merken nodig om die verandering echt aan te jagen. Mensen die het voortouw nemen en ons inspireren door hun ideeën om te zetten in impact. Of het nu gaat om een product, een dienst of een beweging. Hieronder een aantal changemakers aan het woord.

Stephan Zeijlemaker, mede-oprichter van The Table

Wanneer was voor jou het moment, de trigger dat je inzag dat er iets moet veranderen in deze wereld?
Dat was in 2005, toen ik mijn eigen reclamebureau had. Wij vroegen alle potentiële klanten hoe we ze konden helpen en alle antwoorden waren hetzelfde: meer verkopen. Of het nu ging om verzekeringen, chips of bier. Toen begon ik te denken: ‘dat kan zo niet eeuwig doorgaan, dat houdt een keer op’. In die periode las ik het boek ‘The Ecology of Commerce’ van Paul Hawken, een echte eye-opener voor mij. Daaruit leerde ik dat bedrijven een onderdeel van de oplossing kunnen zijn in plaats van onderdeel van het probleem.

 

Welke challenge wil je tackelen?
Nu, met mijn nieuwe tableware merkt The Table, gaat het vooral om een bedrijfsvoering die eerlijk en schoon is. We werken met ambachtsmensen van over de hele wereld, we betalen ze eerlijk en houden in de samenwerking hun eigen ambachten in stand. We hebben plasticvrije verpakkingen, compenseren onze CO2 uitstoot en willen mensen verleiden hun oude spullen een nieuwe kans te geven door te mixen en matchen met ons serviesgoed.

Waar ben jij het meest trots op – waar je positieve impact mee hebt gemaakt?
Ik ben nu heel trots op dit mooie innovatieve concept van The Table. Ik ben ook trots op het bedenken, opstarten en laten groeien van het merk Yumeko, waarmee we een schone en eerlijke supply chain hebben opgezet voor slaap- en badkamer producten.

 

Hoe inspireer je andere mensen om ook een verandering in gang te zetten?
Door het goede voorbeeld te geven. Laten zien dat het wel kan om een bedrijf te runnen met een holistische aanpak. En laten zien dat het leuk is om te doen.

 

Wat wil je echt nog kwijt?
Ik ben tot het inzicht gekomen dat het in het leven niet draait om mij, maar om wat ik voor anderen kan betekenen. Al lukt dat zeker niet altijd.

Laura Rooseboom, Managing partner StartGreen Capital

Wanneer was voor jou het moment, de trigger dat je inzag dat er iets moet veranderen in deze wereld?
Ik werk al sinds 1998 in de duurzame investeringswereld. Eigenlijk vanuit de overtuiging dat, wanneer je in innovatie investeert middels venture capital, je dat beter kan doen met innovaties die de wereld de goede kant op bewegen.

 

Welke challenge wil je tackelen?
Om een leefbare wereld te houden moeten alle mensen en materialen naar hun beste potentieel worden ingezet. Dit is nu bij lange na niet het geval.

Waar ben jij het meest trots op – waar je positieve impact mee hebt gemaakt?
Op de ondernemers die met een businessplan bij ons zijn gekomen en daar een echt bedrijf van hebben weten te maken.

 

Hoe inspireer je andere mensen om ook een verandering in gang te zetten?
De meeste mensen bereiken we via ons crowdfunding platform Oneplanetcrowd. Daarop krijgt iedereen de mogelijkheid om mee te doen aan een project of bedrijf waarin ze geloven en het onderwerp waaraan ze willen bijdragen.

Josse Kunst, circular economy entrepreneur

Wanneer was voor jou het moment, de trigger dat je inzag dat er iets moet veranderen in deze wereld?
Mijn motivatie is over een langere tijd gegroeid. Toen ik 1 maand oud was gingen de Amerikanen naar de maan, en al heel vroeg zag ik de bekende ‘Earthrise’ foto die laat zien dat de wereld een prachtig maar breekbaar geheel is. Maar toch zag ik mensen grenzen creëren en verschillen benadrukken in plaats van samen te werken. Toen ik terugkwam met de Trans-Siberië Express van een stage in Japan, werd het beeld dat ik in Nederland van de Sovjet-Unie had gekregen flink opgeschud. En later had een bezoek aan Iran om bescherming te ontwikkelen voor mensen die mijnen moesten ruimen langs de grens met Irak, ook een grote impact. Zo groeide het beeld dat we op een hele mooie planeet wonen, maar dat we er een puinhoop van maken. Dat kan en moet anders.

 

Welke challenge wil je tackelen?
Om in balans te leven met de planeet moeten we goed met onze materialen omgaan. Hoe ontwerp je producten uit materialen die geen verrassingen geven, niet toxisch zijn? Producten die na gebruik uit elkaar te halen zijn zodat je ze opnieuw kunt gebruiken of terug kunt recyclen naar grondstof voor nieuwe producten.

Waar ben jij het meest trots op – waar je positieve impact mee hebt gemaakt?
Ik ben het meest trots op de energie en inspiratie die ik aan anderen heb kunnen overbrengen om mooi ontworpen circulaire producten op de markt te brengen, zoals Air.0 tapijt van Mohawk en de circulaire matrassen Bedzzzy van Auping.

 

Hoe inspireer je andere mensen om ook een verandering in gang te zetten?
Door vooral te kijken naar kansen en niet te schromen om de mouwen op te stropen en de kennis van mijn hele netwerk aan te wenden.

 

Wat wil je echt nog kwijt?
We moeten beginnen met systeemveranderingen en daaraan gekoppeld een ander gedrag. Deze missie is niet altijd makkelijk, maar geeft wel heel veel voldoening.

Patrick de Coster, mede-oprichter van ClearCircle

Wanneer was voor jou het moment, de trigger dat je inzag dat er iets moet veranderen in deze wereld?
Dat was al in de jaren 80, toen ik tijdens een reis in het buitenland in een megastal werkte waar kippen gefokt werden om geld te verdienen. Daar zag ik mens- en dieronterende praktijken.

 

Welke challenge wil je tackelen?
Samen met mijn collega’s van ClearCircle zetten wij ons met het ‘Bag in Box’ retourprogramma in om verpakkingen te hergebruiken en zo de plastic afvalberg te verkleinen.

Waar ben jij het meest trots op – waar je positieve impact mee hebt gemaakt?
Ik ben heel trots op mijn collega’s die met volle overtuiging elke dag opnieuw aan onze klanten uitleggen welk verschil we samen maken.

 

Hoe inspireer je andere mensen om ook een verandering in gang te zetten?
Ik geloof niet dat je andere mensen moet proberen te overtuigen door hen te vertellen wat ze moeten doen. Ik geloof er in hen te inspireren door zelf te doen wat er nodig is.